Djurgården Linjen - Kulturarv i bevegelse

Velkommen!

Djurgården Linjen service is provided Saturdays and Sundays from early April until mid-December 2019; daily during July and August (see timetable). We run trams from different eras, the oldest from the 1910s and the newest from the 1960s.

I dag på Djurgårdslinjen Nåværende tidsplan Nostalgi-Tv: Spårvagnskameran

I dag på Djurgårdslinjen

laurdag, 11 juli 2020

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara abonnemang.
Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare. Se våra livesändnignar på våra sociala medier för att delta på distans

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Linje & tjenester

Trikken tar deg fra Norrmalmstorg til Djurgårdens naturlige skjønnhet. Her finner du Vasa Museum, the Nordic Museum, Junibacken, the ABBA Museum, Skansen, the Gröna Lund Tivoli, Hasselbacken restaurant, Cirkus og den vakre Waldemarsudde og Rosendal.



MERK: Stoppene Djurgårdsskolan, Waldemarsudde og Bellmansro drives kun av kafé-trikken. Tjenesten med arvstrammebane på Djurgården-linjen begynner lørdag 6. april 2019 og fortsetter gjennom tredje søndag i Advent på følgende plan. Tjenesten leveres vanligvis hver 12-18 minutter. Uplanlagte ekstra trikker på linje 7E Norrmalmstorg-Skansen-Norrmalmstorg kjører noen ganger. Alle trikkene kjører ruten mellom Norrmalmstorg og Skansen. Cafe trikken kommer også til Waldemarsudde / Bellmansro.

HALLPLATSER

Norrmalmstorg

Karl Wallberg, 1930

-

-

PLATTFORM-ON

Berns, China teater, Hallwylska museet & Tunnelbanan "Kungsträdgården" samt "Östermalmstorg"

Nåværende tidsplan

tidtabellej

Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Café trikk

TEXT_CAFEVAGNEN

Billetpriser

Billett kjøpt fra dirigent med kontanter

Dirigenten stempler eller skriver på billetten når du kjøper den og er gyldig i 75 minutter fra tidspunktet som vises på billetten.

Tur Voksne 50 kr
Tur RESA_RAB 34 kr

BILJETT_FORKOP

BILJETT_FORKOP_UNDER

BILJETT_OVRIGT

BILJETT_OVRIGT_UNDER
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


Alle Heritage Tram Service inntekter brukes til drift, vedlikehold og renovering av arv trikker.

Våra Spårvagnar

Motorvagn

Motorvagn 1920
SS A1 nr 76
SS A1 nr 76

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SS A24C 373
SS A24C 373

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A25 nr 71
SS A25 nr 71

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1960
SS A29 170
SS A29 170

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 331
SS A31 nr 331

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 333
SS A31 nr 333

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1910
SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Planlegg 2019

VARSONG

25 april - 21 juni 2020

  • laurdag 11:00 - 18:00
  • søndag 11:00 - 18:00

SOMMARSONG

23 juni - 20 august 2020

  • tysdag - fredag 10:44 - 21:26
  • laurdag - søndag 10:27 - 16:51

HOSTSONG

23 august - 20 desember 2020

  • laurdag 11:00 - 18:00
  • søndag 11:00 - 18:00

VINTERSONG

20 desember 2020 - 24 april 2021

    INGENTRAFIK
    EXTRATRAFIKSAMTABONNEMANG

HYRTRAM

HYRTRAM_TEXT

NOSTALGITV-LIVE

NOSTALGITV-LIVE-TEXT

Finns ingen sändning inplanerad just nu.

ABOUT_RUBRIK

Djurgården har i mange år vært et høyt verdsatt trekk ved Stockholms transport. Hva er årsaken til denne suksessen? Sannsynligvis en kombinasjon av en følelse av arv, lyden og duften av å ri de gamle trikkene og dedikasjonen til våre Tramway Society-medlemmer som gir utmerket service til våre passasjerer. Våre arv trikker har også de andre fordelene med moderne trikker. De er miljøvennlige, høykapasitetsstyrte og arbeider jevnt i bytrafikk.

3.200 meter spor
Djurgården Line ble innviet på en vakker, men overskyet sommerdag i 1991. Linjen er 3.200 meter lang og går mellom Norrmalmstorg i Stockholm sentrum og Waldemarsudde på Djurgården. Tjenesten tilbys for de fleste helger i helgene, og også på hverdager om sommeren. Djurgården Line, linje 7N, gir en velskrevet forbedring av kapasiteten til den landbaserte kollektivtrafikken til og fra Djurgården. De gamle trikkene har båret så mange som 11.000 passasjerer om dagen.

Okänt, 1880