Djurgårdslinjen 

Våra spårvagnar

Beskrivning av de spårvagnar vi har i trafik på Djurgårdslinjen


SS A1 76 

Vagnen, ursprungligen  från 1904, "byggdes om" till sitt nuvarande utförande 1926. Den togs ur trafik 1959 för att byggas om till snöblåsningsvagn för tunnelbanan och användes som sådan i både Stockholm och Oslo. Åren 1996 - 2001 återställdes den på Djurgårdslinjens verkstad till 1926 års utförande och målning. 


SS A25G 71

Efter kriget byggdes det 100 spårvagnar, kallade Mustanger, för Stockholms Spårvägar. De flesta av dem gick i trafik till nedläggelsen av spårvägstrafiken vid högertrafikomläggningen 1967 och skrotades därefter. 

Vår vagn 71 kommer dock från Malmö som också  hade denna vagntyp. I motsats till Stockholms mustanger byggdes dessa om till högertrafik. I Malmö var den grön men på Djurgårdslinjen är den  stockholmsblå. 

agn 71 är en deposition från Malmö Tekniska Museum.


SS A29 170

Vagnen är byggd 1954 av Hägglunds för användandet på de sydvästra förortslinjerna. Man återanvände elutrustning från älder vagnar vid bygget. Vagn 170 blev museivagn när sydvästra förortsbanorna konverterades till tunnelbana 1964. Efter många år på spårvägsmuseet kom den 2016 till Djurgårdslinjen.

Vagn 170 är en deposition från Spårvägsmuseet


SS A31 331

När Djurgårdslinjen startade 1991 behövdes vagnar för att trafikera linjen. Fem vagnar av denna modell köptes därför från Göteborgs spårvägar. Vagn 331 byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik 1947, blev ombyggd till högertrafik 1967 och kom till Stockholm 1987.