Övriga spårvagnar

Nedan finner du bilder och tillhörande beskrivningar av flertalet spårvagnar som förvaltas av Stockholmsavdelningen, men som av diverse skäl inte går i trafik på Djurgårdslinjen. Läs mer nedan om status för respektive vagn.

För mer information om övriga spårvagnar som ingår i Spårvägssällskapets samlingar, vänligen se Spårvägssällskapets webbplats.

Djurgården, Spårväg City, SL, Gröna Lund, Skansen, Djurgårdslinjen, Spårvagn, Veteranspårvagn, Svenska Spårvägssällskapet

SSLidJ A24 17

I trafik på Lidingöbanan

Motorvagn av typ A24B tillverkad av ASEA & ASJ 1949. Vagnen trafikerade Lidingöbanorna (linje 20 & 21, senare endast linje 21) och blev museivagn år 1993. Sedan dess har vagnen trafikerat både linje 7N och linje 21. Vagnen har sedan den blev museivagn genomgått flertalet modifieringar för att bättre återspegla det utseende den hade vid leverans. Bland annat har den återfått sin ursprungliga färgsättning, och till viss del även sin ursprungsinredning.
Vagn 17 är en deposition från Spårvägsmuseet

Läs mer om trafiken på Lidingöbanan här

Djurgården, Spårväg City, SL, Gröna Lund, Skansen, Djurgårdslinjen, Spårvagn, Veteranspårvagn, Svenska Spårvägssällskapet

SS A25G 71 "Mustang"

Status: Ej i trafik

Motorvagn av typ A25G tillverkad av ASEA & General Motors år 1946. Vagnen tillhör de vagnstyper som går av namnet "Mustanger", ett namn de fått tack vare dess vackra utseende och smidiga drift. Stockholmsmustangen går ibland av namnet "världens vackraste spårvagn". Just vagn 71 kommer dock från Malmö, som beställde samma spårvagnstyp som Stockholm.

I Malmö gick vagnen i trafik mellan åren 1946-1973 och togs en tid senare över av Malmö Tekniska Museum, men har efter en överenskommelse med Djurgårdslinjen konverterats till vagntypens Stockholmsutförande i största möjliga utsträckning, och trafikerar numera linje 7N.

Vagn 71 är en deposition från Malmö Tekniska Museum.

Djurgården, Spårväg City, SL, Gröna Lund, Skansen, Djurgårdslinjen, Spårvagn, Veteranspårvagn, Svenska Spårvägssällskapet

SS A31 333

Status: Ej i trafik

Motorvagn av typ A31 tillverkad år 1947 av Hägglund & Söner. Vagnen är av typen "Göteborgsmustang" och trafikerade ursprungligen Göteborgs Spårvägar mellan 1947-1975. År 1988 köptes 6 av de kvarvarande motorvagnarna av SL inför trafikstarten på Djurgårdslinjen. Här utgjorde Göteborgsmustangerna under många år stommen i trafiken, främst på grund av det faktum att tillgången av trafikdugliga Stockholmsvagnar till en början var begränsad. År 1995 köptes vagnarna av SSS för den symboliska summan av 1 krona per vagn. På Djurgårdslinjen drog Göteborgsmustangerna ofta den omtyckta cafévagnen.

A31 333 är sedan år 2019 flyttad från Djurgårdslinjen, och är i dag placerad på annan plats. Detta beror på platsbrist i vagnhallen.

Djurgården, Spårväg City, SL, Gröna Lund, Skansen, Djurgårdslinjen, Spårvagn, Veteranspårvagn, Svenska Spårvägssällskapet

SS B31C 618 "Cafévagnen"

Status: Ej i trafik

Släpvagn av typ B31 tillverkad år 1949 av Hägglund & Söner. Vagnen är en släpvagn av typen "Göteborgsmustang" och trafikerade ursprungligen Göteborgs Spårvägar mellan 1947-1975. År 1988 köptes 3 av de kvarvarande släpvagnarna tillsammans med 6 av de kvarvarande motorvagnarna av SL inför trafikstarten på Djurgårdslinjen. Här utgjorde Göteborgsmustangerna under många år stommen i trafiken, främst på grund av det faktum att tillgången av trafikdugliga stockholmsvagnar till en början var begränsad. År 1995 köptes vagnarna av SSS för den symboliska summan av 1 krona per vagn.

Cafévagnen är sedan år 2019 flyttad från Djurgårdslinjen, och är i dag placerad på annan plats. Detta beror på platsbrist i vagnhallen.

Vi hoppas kunna återinföra konceptet med cafévagn på Djurgårdslinjen i framtiden. Läs mer här.

Djurgården, Spårväg City, SL, Gröna Lund, Skansen, Djurgårdslinjen, Spårvagn, Veteranspårvagn, Svenska Spårvägssällskapet

SS A12 342

Status: Ej i trafik

Motorvagn av typ A12 tillverkad av ASEA i Västerås och levererad till SS år 1924. Vagnen användes främst på förortsbanorna. A12 tillverkades i 30 exemplar år 1924 hos tre olika tillverkare; Kalmar Verkstad (10 vagnar), ASEA (10 vagnar), MAN (10 vagnar). Vagntypen är näst intill identisk med typen A11 som tillverkades i 50 exemplar år 1921-1922 av MAN/AEG samt NWAG/AEG.

Den 31 augusti 1959 drog vagn 342 det absolut sista spårvagnståget på linje 15 från Esplanaden i Sundbyberg, samma natt lades linjen ned. Avskedstågets sammansättning var A12 342- B11 552 - B11 521. Vagnen målades därefter orange och blev dragvagn som bland annat användes på de båda Lidingöbanorna. År 1989 fräschades vagnen upp inför linje 12 (Nockebybanans) 60-års jubileum, och återfick sin klarblå färg. Vagnen har tidigare trafikerat linje 7N och är efter en längre tid hos Museispårvägen i Malmköping samt en mindre revision och uppfräschning åter i trafik på Djurgårdslinjen.

Vagnen är tillfälligt ersatt av vagn 335. Detta beror på ett tekniskt fel.

Vagn 342 är en deposition från Spårvägsmuseet.

Olyckståget bestod av A12 330 - B11 532 - B11 540. Bildkälla: DN (arkivet.dn.se)

Extra kuriosa: Vagntypen A12 var involverad i den svåra spårvagnsolyckan i Sundbyberg den 28 januari 1955, när ett spårvagnståg på linje 15 skenade utför Fredsgatan, spårade ur i hög fart i kurvan mot Vegagatan, och välte in på skolgården tillhörande Sundbybergs centralskola. Tågets motorvagn - A12 nr 330, stegrade sig, slog runt och totaldemolerades. Vagnens konduktör förolyckades. Spårvagnståget var ett utgående extratåg från Råsundahallen och saknade därför resenärer. Även skolgården var ännu relativt tom, vilket undanhöll fler offer. Exakt vad som orsakat olyckan fastställdes aldrig, men händelsen väckte debatt hos SS om allvarliga brister i vagntypens konstruktion, där den drygt 30 år gamla träkorgen ansågs vara kraftigt undermålig. Händelsen ledde till att kvarvarande A12:or fick förstärkta vagnskorgar, där väggfält och balkar i stål monterades längs vagnarnas sidor utanpå den befintliga korgen - detta trots att vagnarna bara hade ett fåtal år kvar i trafik. Samtliga kvarvarade A12:or fasades ut i slutet av 50-talet, efter att ha trafikerat Stockholms spårvägsnät i drygt 35 års tid.

Övriga spårvagnar som förvaltas av Stockholmsavdelningen: